Designkonsept utvikling

Et designkonsept er en grunnleggende idé, en helhetlig visjon om hvordan en merkevare vil bli fremstilt i alle slags grafiske materialer - i en bedrifts identitet og logo, på en nettside og reklamemedier, eller i utformingen av et kontor eller butikklokale.

For å utvikle et designkonsept studerer vi først forretningsprosessen, konkurrenter, målgruppe, distribusjonsgeografi og planer for videreutvikling av merkevaren.

Hva  påvirker dannelsen av konseptet?

Her er det som påvirker dannelsen av designkonseptet:
- Filosofi, misjon og verdier, merkevarens karakter
- Industri
- Navn
- Firmaslagord
- Nåværende design og merkehistorie

Basert på dette foreslår vi hva den visuelle representasjonen av merket som helhet vil bestå av, og i noen tilfeller hvordan selve produktet vil se ut (hvis vi snakker om industriell design).

Hva er inkludert i designkonseptet?

Et designkonsept kan lages ikke bare for hele merkevaren eller bedriften, men også for individuelle avdelinger, aktiviteter, produkter, reklamekampanjer.

Avhengig av den spesifikke oppgaven inkluderer designkonseptet alle eller bare noen av elementene fra listen nedenfor:
- Type og stil på grafikk
- Farge palett
- Fontløsninger
- Stildannende og strukturelle grafiske elementer
- Layout rutenett, arrangement av elementer i komposisjonen
- Generell stemning, emosjonell melding.

Konseptelementer

Etter å ha blitt enige om designkonseptet, utvikles alle nødvendige elementer i merkevarens visuelle skall basert på:
- Logo
- Form stil
- Skilt
- Nettside og mobilapplikasjon
- Reklamemateriell
- Prosjektering av kontor, verksteder, utstillings- og salgshaller
- Trykkeprodukter og mye mer.
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram